Undervisningen

Undervisingen på Hou Skole

På Hou skole prioriteres trivsel og samvær meget højt. Vi mener, at dette er en vigtig forudsætning for at opnå det høje faglige niveau, som er vores mål, ikke mindst hvad angår fagene dansk/læsning og matematik. Et andet højt prioriteret område er de praktisk/musiske /kreative aktiviteter, herunder faget musik.

Dagligdagen veksler mellem en faglig undervisning, som tager sit udgangspunkt i den enkelte elev og den enkelte årgang, tværfaglige emner og problemstillinger i én klasse eller flere klasser sammen. Vi samlæser undervisning i flere klasse, for at opnår de bedste muligheder for klasser med meget lave klassekvotienter, og har derfor flere ressourcer til den enkelte klasse.

Undervisningen fra 1. klasse til 6. klasse  er samlæst, således at 1.2. klasse, 3.4. klasse og 5.6. klasse har de fleste af deres timer sammen. Idræt, billedkunst, Natur og teknologi og svømning læses over flere årgange, hvor børnehaveklassen også er med i nogle fag fx Idræt.

Vi anvender ligeledes helhedsuger og temadage, hvor mulighederne ikke er begrænsede til den fagdelte undervisning.

Teknologiforståelse intergreres i undervisning sammen med makerspace.

Der praktiseres co-teaching i alle klasser, hvilket betyder at der er to voksne der sammen forbereder, gennemfører og evaluerer undervisningen, med afsæt i metodikken for co-teaching.

Hertil kommer de mange traditioner, som gennem årene er blevet indarbejdet som en helt naturlig og selvfølgelig del af undervisningen og af skolens liv : Idræts dag/ motions dag, julefest, fastelavns fest, forårs koncert og lejrskole. Hvad angår julefesten er der tale om et arrangement af et sådant indhold og omfang, at det må henføres under betegnelsen temauge.