Skolesundhedsplejersken

Skolesundhedsplejerskens tilbud til skolebørn

Skolesundhedspleje er et gratis tilbud til alle børn og familier - helt fra skolestart til og med 9. klasse. Der er også en sundhedsplejerske tilknyttet enkelte 10. klasser og ungdomsuddannelser i Aalborg Kommune.

Ved skolestart bliver du som forælder orienteret om skolesundhedsplejens samlede tilbud, og du kan til enhver tid takke nej.

I bliver inviteret til at deltage i de yngste klassetrin. Herefter bliver I inddraget, hvis sundhedsplejersken finder sundheds- eller trivselsproblemer hos jeres barn.

Hvis dit barn går i en special- og modtageklasse, vil skolesundhedsplejens tilbud være tilpasset dit barns alder og behov.

Det kan skolesundhedsplejersken hjælpe med
Skolesundhedsplejersken giver råd og vejledning til dig og dit barn om sundhed, sygdom og trivsel i både skole, hjem og fritid. Sundhedsplejersken tilbyder også sundhedssamtale, undersøgelse og sundhedspædagogisk undervisning på udvalgte klassetrin mellem 0.-9. klasse.

Du er altid velkommen til at kontakte sundhedsplejersken, hvis du har spørgsmål eller tvivl omkring dit barns trivsel og sundhed og/eller hvis dit barn for eksempel:

Er uroligt eller et meget stille barn eller er trist eller vred.
Ofte er syg, har smerter eller andet ubehag.
Har spiseproblemer eller vægtproblemer.
Har spørgsmål om pubertet.
Har været udsat for alvorlige eller svære ting i sit liv eller andet, der har betydning for barnets trivsel
Skolesundhedsplejersken har åben konsultation på den måde, at alle børn og forældre altid kan henvende sig. Det kan være via telefon, Aula eller når sundhedsplejersken er på skolen.

Hou Landsbyrodnings Skolesundhedsplejerske

Lone Abildgaard

la-fb@aalborg.dk

Sundhedspleje til skolebørn og unge