Placering og fysiske rammer

Skolens geografiske placering og skoledistrikt.

Hou Landsbyordning er beliggende i den østlige del af Aalborg kommune, midt i Hou by, et lille fiskerleje i Vendsyssel`s sydøstlige hjørne.

Skoledistriktet, som er kommunens mindste, hvad angår såvel areal som børnetal, grænser mod syd og vest mod henholdsvis Hals og Ulsted skoledistrikter, mod nord mod Brønderslev Kommune og mod øst mod Kattegat.

Skolens fysiske rammer.

Der har været holdt skole i Hou langt tilbage i tiden, helt siden prinsesse Sophie Hedvig i starten af 1700-tallet oprettede de to første skoler i Hals sogn, nemlig i Hals og i Hou. De nuværende bygninger er op- ført under anden verdenskrig, men først færdiggjort efter krigens afslutning af frygt for, at besættelsesmagten skulle tage dem i besiddelse. Hou skole kunne således i 1996 fejre sin 50 års fødselsdag i de nuværende bygninger.

Set udefra fremtræder skolen som en typisk landsbyskole, som man kender dem fra efterkrigsårene. Indvendigt er der i årenes løb foretaget mange ændringer og forbedringer. Bl.a. valgte man for en del år siden at inddrage en uudnyttet loftstage til kontor, lærerværelse og klasselokaler. Sidste ombygning blev færdigt i 2006.